Det er mange ord og uttrykk som går igjen i arbeidet med barnehage- og skolestruktur. Her er en liste med forklaringer på viktige ord og betegnelser som ofte brukes.
Kan også kalles deltaker, altså en som deltar eller blir berørt av arbeidet. Det kan være skoleelever, naboer, kollektivtransport, idrettsforeninger og andre.
Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører og angår barn.
Regler eller krav til antall ansatte, brukes gjerne om hvor mange voksne per barn det må være i en barnehage.
FNs bærekraftsmål er verdens plan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
Helsekonsekvensutredning er et verktøy som kan synliggjøre hvordan beslutninger og tiltak kan påvirke befolkningens helse.
En periode i planarbeidet da alle kan komme med kommentarer og innspill til et forslag.
Kunnskap, barn og unge er et kommunalområde i Sandefjord kommune som består av tre seksjoner: Skole, barnehage, oppvekst og helse.
En overordnet plan som gjelder enten en geografisk del av kommunen eller dekker et bestemt tema.
Forholdet mellom tallet på lærere og tallet på elever i ordinær undervisning på en grunnskole.
Kulturelle, relasjonelle og fysiske forhold på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel.
Medvirkning betyr at man har mulighet til å si sin mening om noe, og at meningen blir lyttet til.
Dine hverdagsomgivelser.
En gruppe mennesker i hver barneskolekrets som jobber for barn og unges fritidstilbud i nærmiljøet.
Grunnskoleelever har rett til å gå på den nærmeste skolen fra elevens bostedsadresse.
En periode i planarbeidet da alle kan komme med kommentarer og innspill til et forslag.
En slags oppskrift på planen vi skal lage, som beskriver hva vi skal gjøre, hvem som skal delta og hvordan vi skal jobbe.
Et juridisk dokument med kart og bestemmelser for hva som kan bygges på en tomt og hvor stort det kan være.
Gir en indikasjon på hva skolens innsats har å si for elevenes resultater.
Skolekrets er det området som hører til nærskolen.
En kommunal inndeling som bestemmer hvor barn i kretsen skal gå på skole.
En tematisk kommunedelplan gjelder for et bestemt tema og kan enten være for hele eller deler av kommunen.
Utforming av omgivelser, produkter, program og tjenester som kan brukes av alle mennesker uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.
Beskriver hvordan elever, ansatte og andre tilknyttet skolene i dag ønsker at en ny skole skal være.
Et sammenligningsgrunnlag for å beskrive hva som skjer dersom vi ikke iverksetter planen.